Kom godt i gang med din første webshop

Du har fundet et produkt, som du nu gerne vil sælge online – så nu er tiden kommet til at vælge den helt rigtige webshop-platform. Mulighederne kan godt være lidt uoverskuelige, og hvis du ikke har den store forstand på de forskellige muligheder, giver jeg dig her nogle pros & cons til de forskellige platforme.

Måske sidder og ryster på hovedet, når du hører om platforme som f.eks. Shopify, WooCommerce, PrestaShop eller Magento webshop? Ingen grund til panik – valget af din første webshop-platform afhænger af nogle parameter, som kun du kan svare på.

Shopify – den hurtige, nemme og “billige”:

Hvis du gerne vil i gang med din nye webshop hurtigt, så kan en løsning som Shopify være det oplagte valg for dig og din online forretning. Hvis du vælger Shopify-løsningen, er der nogle ting du skal være opmærksom på inden du går i gang:

  • Pro: Kom hurtigt og nemt i gang
    Med Shopify kan du starte en webshop med bare få klik med musen.
  • Con: Shopify er en byg-selv løsning
    Det kan betyde, at jo flere udvidelser du tilføjer til din webshop kan koste flere penge pr. måned.
  • Con: Du kan hurtigt vokse dig for stor
    Hvis du har planer om, at din online-forretning skal vokse sig større og større, så kan du hurtigt komme til at “blive for stor” til deres basic-løsning.
  • Con: Dyre betalingsgebyrer
    Det kan hurtigt løbe op i pris – Shopify tager nemlig en bid af kagen, hver gang du laver et salg. Det kan koste mellem 0,5% – 2,0% pr. transaktion.

WooCommerce – den nemme og brugervenlige:
En rigtig fin begynder shop-løsning.

  • Pro: WooCommerce er bygget på verdens største blogging-platform
    Der er en grund til, at WordPress er verdens største blogging/CMS platform. Brugervenligheden er nemlig helt i top – selv de mest uvante it-brugere, kan finde rundt i WordPress.
  • Pro: Tusindvis af gratis udvidelser/plugins 
    Der findes utallige forskellige plugins og udvidelser til WordPress, som kan hjælpe dig med at gøre din webshop endnu bedre, nemmere at håndtere og mere brugervenlig.
  • Con: Det kan være “for nemt”
    Jeg har set det ofte – at det er for nemt liiige at tilføje et plugin til at løse et hurtigt nu-og-her problem. Det kan gøre din webshop utrolig langsom, hvis ikke du har helt styr på hvad plugin’et gør 100%.

Magento – den professionelle:
Mange siger ofte, at Magento er den dyre løsning – men investeringen kan godt betale sig på den lange bane. Der findes tusindvis af Magento-programmører verden over – og selvfølgelig også i forskellige prisklasser.

  • Pro: Fleksibilitet er nøgleordet
    Magento er en fleksibel løsning. Der er mulighed for at customize din løsning præcis som det passer dig og din forretning.
  • Pro: Som standard – mange features
    Standardløsningen i Magento kommer med rigtig mange fine indbyggede features, som på mange andre platforme er udvidelser.
  • Pro: Nemt at udvide til flere lande
    Magento har gjort det nemt fra starten at udvide din forretning til flere lande.
  • Con: Det KAN være den dyre løsning
    Som tidligere nævnt, KAN Magento være den dyre løsning, og måske derfor ikke være den ideelle løsning at begynde med.
  • Con: Magento er resourcekrævende
    Magento er et relativt tungt system, og er derfor også en smule resourcekrævende. Det betyder, at du som udgangspunkt skal bruge en dedikerede server til at hoste din Magento-shop.

PrestaShop – mellemvejen:
I modsætning til WordPress, så er PrestaShop bygget til at være en webshop-platform.

  • Pro: Stort support-netværk
    Der findes utallige support-fora, hvorfra der kan findes svar på næsten alle spørgsmål vedrørende PrestaShop. Svarende er som oftes blot en Google-søgning væk.
  • Pro: Brugervenligt
    Administrations-delen er næsten, hvis ikke lige så nemt, som med WordPress.
  • Con: En del af de væsentlige plugins koster penge
    Ligesom med WordPress/WooCommerce, findes der utallige plugins/udvidelser til PrestaShop. Desværre, koster mange af disse penge.

Shoporama – dansk system med e-handelsviden
Shoporama er et dansk webshop system, der har megen fokus på at være hurtigt og SEO-venligt.
Folkene bag har megen erfaring med e-handel og afholder workshops og kurser for deres kunder for at hjælpe dem med markedsføringen.

Pro: Dansk support
Udover det er dansk og du har dansk support er der også et stort netværk af Shoporama ejere, der hjælper hinanden.

Con: Lukket system
Shoporama er hosted shop. Det betyder, at det er Shoporama, der vælger hvad der skal udvikles og i hvilken prioritering.

Pro: Flat rate
Shoporama har en flat-rate pris på 980,- om måneden i skrivende stund. Betyder at du altid kender dine udgifter til shopplatformen.

Con: Stadig ungt
Shoporama er drevet af to personer og stadig et ungt team i forhold til store systemer som Shopify

Pro: Viden om e-handel
Folkene bag har stort kendskab til e-handel og bygger derfor nogle specielle og nyttige funktioner, du ikke finder i andre shopsystemer.

–––––––––

Den “hjemmestrikkede”-løsning:
Mange danske webbureauer har udviklet deres eget hjemmestrikket webshop-system, som derfor er et temmelig lukket land for andre end dem. Det gør, at du er nødsaget til at bruge dem og deres support, udviklere mv. Det kan være svært – og ikke mindst dyrt, at løsrive sig fra disse platforme.

Hos FAT KID udvikles webshops udelukkende i OpenSource-platforme, som gør at du ikke binder dig til os som udbyder.

Har du brug for hjælp til at komme i gang?
Så skal du være mere end velkommen til at tage kontakt! Send en email til hej@fatkid.dk – så kan vi hjælpe dig i gang med din nye webshop.

Mmmh.. cookies 🤤
Hvis vi ikke allerede selv har spist dem, så byder vi gerne på en cookie!

Acceptér Læs mere